Laxpaj

Sitter och väntar på pajen nu som jag och Julia fixar! Lovely, lovely
Eftersom att jag är så snäll så får ni receptet här också :

Ingredienser

Pajdeg:
400 g smör, kallt, skuret i kuber
10 dl vetemjöl
4 msk vatten, kallt

Fyllning:
1 skivad purjolök
matfett
5 dl matlagningsgrädde
5 ägg
3 msk hackad dill
3 dl riven prästost
salt och peppar
300 g strimlad rökt lax


Tillagning

Blanda pajdegen för hand eller i matberedare och lägg den svalt minst 30 minuter. Fräs purjon utan att bryna den. Koka upp grädden och låt den svalna. Vispa äggen med grädden. Tillsätt purjo, dill och ost. Salta och peppra.
   Tryck ut pajdegen i en form. Se till att degen går ordentligt upp runt kanten och att den inte går sönder i botten så fyllningen rinner ut i ugnen. Fäst en dubbelvikt remsa aluminiumfolie mot degkanten så glider den inte ner under gräddningen.
   Förgrädda pajskalet ca 10 minuter, tag bort folieremsan och låt pajen svalna något. Fördela laxen över botten och slå på äggstanningen. Grädda pajen ca 40 minuter i 200 grader, de sista 15 minuterna täckt med folie.








Aww, visst e jag snäll då som delar med mig... ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0